Friday, March 25, 2011

si Rohim

Baru-baru ini selesai saja menjahit baju kotak-kotak gua yang terkoyak sana-sini, gua bercadang untuk pekena lepak kat satu 'port'.Port ni memang tidak asing lagi bagi penggemar-penggemar rokok bebas cukai(DF).Berbekalkan senyuman manis yang ada, gua pergi tanpa hala tuju kesana.Manalah tahu kalau  rezeki gua murah haritu mungkin gua dapat makan mempelam dari Changloon tak pun isap rokok dua tiga batang secara percuma.

Dalam perjalanan yang agak singkat ke sana, gua berjalan sambil lewa menuju ke bilik Rohim. Masuk saja dalam bilik..gua agak terkejut bila tengok si Naim budak Grid punya kondisyen. Biru-biru laut juga muka gua 'time' tu.Gua rasa mungkin dia kena renjatan elektrik tahap 1000 ke 1200 Watt.Gua buat endah tak endah je pandang takut takut berjangkit pula.

inilah keadaan Naim ketika menghadapi renjatan..memang power gaya dia ni.


                

Kebetulan pula masa tu si Rohim baru sampai.Entah dari mana dia muncul gua tak pasti lagi tahu tahu dah ada depan muka pintu, tapi bukan mukabuku. Gua sembang lebih kurang je dengan si Rohim tadi.Spirit gua nak bersembang dengan dia memang tak ada langsung time tu yang ada spirit nak mengepau rokok. Sekali-sekali gua pandang si Rohim ni nampak gayanya macam dah banyak berubah.Tak macam hari-hari biasa yang selalu gua nampak.Jenis tak pegang parang dengan pisau rembo dah.Lagi satu muka dah tak ketat macam orang orang susah yang selalu fikirkan masalah kehidupan yang berat-berat. Kemana hilangnya sifat dia tu gua masih tertanya-tanya ,tapi tabiat sediakala dia memang tak boleh tinggal. Menghisap rokok daun balut memang kegemaran dia sejak dibangku sekolah rendah lagi.

Rohim dengan penampilan yang ala-ala geng surau
 

Lama juga gua lepak kat sana tapi tak ada hasil.Din Rahman yang selalu terselit di celah-celah katil pun tak ada masa tu.Hari tu memang banyak benda yang  tak lengkap gua rasa.Si Rohim pula asyik sembang hal-hal agama.Buka cerita pasal hal dunia akhir zaman lah, 10 ciri-ciri ahli neraka lah..pung pang pung pang sana sini lepastu  tak nak mengaku salah sendiri. Gua dah rasa tak berapa tenteram lepak situ.Sambil sembang sambil sindir gua sekali dua.Gua senyum nipis walaupun dalam hati mencarut melantun-lantun kat si Rohim tu . Naim yang dari tadi kena renjatan elektrik tiba-tiba saja  gelak kuat-kuat dekat gua.Hati gua makin rasa panas.Terus gua jeling tajam dekat si Naim tadi.Naim yang perasan dengan tindakan halus gua tadi terus jadi kucar-kacir  buat-buat main keyboard dan sambung semula kena renjatan.Gua ketawa kecil.

2 comments:

  1. Nice Post.dawn,jang,express newspaper job ads at http://toppakjobs.blogspot.com

    ReplyDelete