Wednesday, March 9, 2011

cerita petang itu

Pada suatu petang itu, gua rasa lain macam.Rasa dia macam nak pergi tendang budak  yang terlibat dalam kes rogol berkumpulan  tempoh hari.Gua gosok dua tiga kali dada  bidang gua. Fuh, nasib baik boleh besabar lagi."Seerruupp....." sliding door gua buka secara waspada .Bukan apa takut-takut nanti terkepit jari pula.Manalah tahu benda nak jadi kan(bisik hati kecil gua).Gua lepak dekat satu ruang balkoni hadapan rumah  yang keluasan dia lebih kurang boleh muat enam biji motosikal kapcai jika disusun secara teratur.Gua pandang kearah sawah padi yang tenang  dan melihat keindahan langit ciptaan Yang Maha Esa.

Suasana petang itu memang nyaman.Burung-burung berkicauan riuh-rendah macam pasar malam, matahari kemas memancarkan suria petang,  ada seekor dua budak-budak kolej berjoging-joging untuk menyihatkan badan dan ada juga yang tersepak batu lalu jatuh tersungkur depan mata gua.Gua buat rileks macam tak ada apa apa yang berlaku.Sikit pun gua tak senyum.Sambil merenung masa depan gua yang tak tentu hala lagi, gua pekena sebatang rokok seludup.Fuh..fuh..fuh..dua tiga kali gua hembus dengan pelagai aneka bentuk asap rokok.Tiba-tiba kedengaran satu suara menegur gua dari arah yang tak diketahui posisinya.

 " tak pegi bermain-main ke petang nie??"

Gua toleh kiri dan kanan nak usha line mana suara itu datang.

"woi kat sini la."- kali ni bunyinnya agak tegas sikit seakan maahukan perhatian gua.

Gua toleh ke arah sebatang pokok pukul 11 dari kedudukan gua tadi.

" oh kau rupanya tupai.Aku ingatkan makwe mana yang menyapa aku tadi.Tengok la dulu.Kalau ada budak-budak main aku join la.Yang kau tu tak pergi mana-mana ke petang ni??"

bingkas gua jawab persoaalan tadi dengan nada yang sentimental.Rokok gua masih dihujung bibir lagi.
 
 "aku nak pegi  ambil angin la ni.O.k la aku gerak dulu.Nanti senja pula.Chau!"
 -balas si tupai.


Si tupai tadi pun berlari-lari anak diatas kabel-kabel letrik dari tiang ke tiang.Sampai saja  tiang yang ke tiga , entah macam mana, si tupai tu jatuh.Tergelincir agaknya tu.

"Fuh, nasib baik bukan aku yang jatuh"

-kata gua sambil menjentik puntung rokok kearah longkang.Gua geleng kepala tiga empat kali.

  "wei, jom gi main takraw"  -ajak si Ajid housemate gua.

"Orait lu pegi dulu.Gua menyusul kemudian .Gua nak siap siap dulu." -balas gua 

Gua terus masuk ke bilik mencari pemakaian yang bersesuaian dengan permainan sukan  takraw tersebut.Gua kasi pamping seratus dua dulu sebagai pemanas badan.Setibanya di 'site' permainan,  gua tengok Ajid dengan rakan-rakan yang lain ralit menimbang bola.

"Ah, dah dekat lima minit ni satu bola pun tak singgah lagi kat kaki aku."  -gua bermonolog.

Perasaan marah mula menyusul dalam jiwa gua.Seakan menyedari permainaan yang seperti tidak adil itu, Ajid terus pasing bola kat gua. Gua sambut dengan tenang.Gua timbang macam gaya profesional.Timbang punya timbang, gua tak sedar rupanya dekat seratus lebih gua timbang bola tu.Dah la guna sebelah kaki je.Fuh, memang power gila gua rasa.Sambil timbang bola  gua toleh sekeliling. Ajid dengan budak-budak lain semua ternganga sampai kecur air liur melihat aksi gua yang jarang-jarang gua tunjuk di khalayak umum.Ada juga yang sampai terbeliak-beliak biji mata macam teletubis .Geng-geng budak India yang main bekminten di court sebelah sibuk merakam aksi gua tu guna talipon bimbit masing-masing.Konpem nak diupload dalam U-tube la tu.Lagi dahsyat,  ada juga budak India tu sampai mengucap dua kalimah syahadah.Kagum sangat melihat aksi luar biasa gua agaknya.

No comments:

Post a Comment